عناوین مهم

مرتبط


ورود اعضاء
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1282726
 بازدید امروز : 136
 کل بازدید : 12570224
 بازدیدکنندگان آنلاين : 3
 زمان بازدید : 0/4219

خبر خوان

اخبار
اخبار > مهارت گرایی بازار کار ایران را رونق می بخشد


  چاپ        ارسال به دوست

رییس مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای :

مهارت گرایی بازار کار ایران را رونق می بخشد

کرج - ایرنا - رییس مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای مستقر در کرج معتقد است که در شرایط کنونی مهارت گرایی باید جایگزین مدرک گرایی شود تا بازار کار ایران رونق بگیرد.

رضا باجولوند روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهارداشت: بیشتر مدارک تحصیلی دانشگاهی با بازار کار کشور همخوانی ندارد، رشته‌های دانشگاهی متناسب با بازار کار نیست ، بسیاری از افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد با حضور درمراکزآموزش فنی حرفه ای به مهارت آموزی روی آورده اند.

وی  ادامه داد: شمار زیادی  از دانش آموختگان دانشگاه ها  از اینکه قبل  از ورود به مراکز آموزش عالی در مسیر مهارت آموزی اقدام نکرده اند ، پشیمان هستند. دانشگاه‌ها مهارت محور نیست و بیشتر نظری محور است ، بازار کار به خاطر کاربردی نبودن مدارک دانشگاهی و نداشتن تجربه ، این افراد را نمی پذیرد در حالی که در سایر کشورهای دنیا ن مهارت گرایی ارزش دارد.

باجولوند تاکید کرد :  اکنون  ۴۰ درصد از گروه‌های هدفر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای  فارغ‌التحصیلات دانشگاهی هستند و این امر نشان می‌دهد تمایل به سمت مهارت آموزی بیشتر شده است .

سازمان آموزش فنی و حرفه ای با توجه به داشتن ۶۰۰ مرکز آموزشی  و ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد در آموزش نیروی کار نقش به سزایی دارد، سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از خدمات آموزش های فنی و حرفه ای بهره مند می شوند،  در آموزش های مهارتی یکی از ارکان مربی است .

برهمین اساس  برای آموزش و تربیت مربی در کشور ، مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه ای فعالیت دارد،  وظیفه این مرکز، آموزش مربیانی است که بتوانند در مراکز دولتی و خصوصی آموزش های لازم را به کارآموزان ارائه بدهند.

باجولوند بیان داشت : آموزش ها  ۲ بخش فنی و مهارت های سخت و مهارت های  نرم را شامل می شود که مهارت های سخت مثل رشته های برق ،‌جوشکاری ،‌تاسیسات و غیره و مهارت های نرم شامل حوزه کاری و  نیازمند تقویت است.آموزش  نرم شامل  اخلاق حرفه ای کار آفرینی و غیره است، با توجه به قانون نظام جامع اموزش فنی و حرفه ای که در سال ۹۶ تصویب شد،  نیاز است که در راستای سلامت حرفه ای یک بازنگری را در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای داشته باشیم، هدف این است تمام آموزش های مهارتی کشور زیر یک چتر و بر اساس یک سیاست گذاری باشد و یک وحدت رویه در کشور باشد که نقش مربی پررنگ است.

وی ادامه داد :  فراکسیون مربیان در کشور باید شکل بگیرد تا بیشتراز ظرفیت مربیان در تصمیم گیری ها استفاده شود، ۷۰ درصد آموزش های فنی و حرفه ای عملی است اما  بودجه  مهارت های عملی  در مقاسیه با آموزش های تئوری کم است .

رییس مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی وحرفه ای گفت :  ۹۴ درصد بودجه  سازمان آموزش فنی و حرفه ای شامل حقوق و دستمزد کارکنان  است و اعتباری برای کارهای توسعه‌ای نیست ،هرچند که اتفاقات خوبی در کشور رخ داده  و مسوولان در بحث رفع مشکل بیکاری به مهارت آموزی  اعتقاد دارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پنج هزار و ۴۰۰ مربی رسمی و پیمانی در کشور داریم، گفت : تعداد  مربیان زن درآموزشگاه های خصوصی ۸۰ درصد و در بخش دولتی ۲۰ درصد  است .


طی سال‌های گذشته آموزش مربیان کشورهای دیگر مانند افغانستان ، عراق،  تاجیکستان ، لبنان و کشورهای آفریقایی در مرکز تربیت مربی ایران انجام می شد  که امسال به خاطر مشکلات اقتصادی و شرایط خاصی که در هزینه‌ها است، این امر امکان‌پذیر نیست.
باجولوند گفت :در کشور  پنج هزارو ۴۰۰ استاندارد آموزشی  داریم که شامل دوره‌ها می‌شود که برخی از این ها می‌تواند چهار تا ۱۰ شایستگی داشته باشد.
وی بیان داشت : اکنون بر روی  سبز سازی مهارت های فنی و حرفه ای کار می نیم یعنی اینکه آموزش های مهارتی مطابق با اصول زیست محیطی پیش برود.

سالانه یک میلیون نفر ساعت و بطور میانگین هر ماه  یکهزار نفر آموزش های لازم را در مرکز تربیت مربی کشور فرا می گیرند.

www.irna.ir/news/83667425/


١٢:٥٨ - دوشنبه ٢١ بهمن ١٣٩٨    /    شماره : ٢٢٩٩    /    تعداد نمایش : ٦٧








پیوندها

جستجو
جستجوی پیشرفته   جستجوی وب

اوقات شرعی
© tvto-itc.ir . All rights reserved.